Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Více informací
0 0 Kč RegistrovatPřihlásit se /
XZavřít menu
Články - zajímavosti nejen o zdraví

Které pokrmy vám v zimě dobijí baterky?

12.01.2018

Zdravý selský rozum velí, že v zimě se jedí těžší jídla, zatímco v létě v horku spíše něco odlehčeného. To je ale docela vágní definice, co myslíte? Pojďme se na ideální potraviny pro chladnější měsíce podívat trochu detailněji.

V zimním období naše tělo vydává množství energie k tomu, aby v sobě udrželo teplo. Pokud konzumujeme potraviny, které ho zevnitř spíše ochlazují, nebo dokonce oslabují jeho imunitu, házíme tím vlastnímu tělu klacky pod nohy. Čemu se tedy vyhnout a čeho si naopak na talíř naložit víc?

Citrusy nejsou rekordmanem v obsahu vitaminu C

Mandarinky a pomeranče na vánočním stole jsou tradicí a čaj s citronem je všeobecně považován za jakýsi univerzální všelék proti prochladnutí. Hlavním argumentem je přitom to, že obsahují nálož vitaminu C. To je sice pravda, ale podobnou nálož najdete i v kdekteré zelenině, třeba v listových salátech či brokolici. Když něco chutná kysele, ještě to neznamená, že jde o přeborníka na tento vitamin.

Podle tradiční čínské medicíny navíc citrusy patří mezi takzvané ochlazující potraviny, a proto jsou dle této východní tradice vhodné hlavně v létě.

Teplé a syté

V zimě se hodí zvýšit v jídelníčku podíl teplé stravy, klidně i k snídani. Výborným startem do nového dne je teplá ovesná kaše. Dodá vám dost sacharidů a celkově vás skvěle prohřeje – zvlášť když ji dochutíte skořicí.

Prostřídat ji můžete třeba s vajíčkem, které vás zasytí množstvím bílkovin. Krom toho obsahuje látku cholin, jež má příznivý vliv na metabolismus i funkci nervového systému.

Výborné pro dobití energie jsou v zimě zeleninové polévky, masové vývary a takzvané eintopfy. Z masa zkuste třeba hutnější jehněčí namísto kuřecího. Občasným hostem na vašem stole by se mohl stát také losos, který je nadupaný příznivými omega-3 mastnými kyselinami.

Jako svačinku si v zimě dopřejte čokoládu. Volte ale tu hořkou s vyšším obsahem kakaa. Čokoláda má prý mimo jiné schopnost zvednout vám náladu, která je v chladnějších měsících utlumená nedostatkem světla. Organismus v zimě také potřebuje ve větším množství schraňovat zásoby, zejména minerálů. Dopřejte mu je například v mořských řasách či vlašských a kešu ořeších.

Při nachlazení

Pokud nastydnete a cítíte, že by se z toho mohlo vyvinout pořádné nachlazení, raději než čaj s citronem zkuste indický yogi čaj. Prodává se již namíchaný nebo si ho můžete vyrobit sami. Důležité je, že spolu s černým čajem obsahuje množství zahřívajícího koření: skořici, hřebíček, fenykl, zázvor, případně i další, jako je lékořice či anýz. Při nachlazení nepijte alkohol, i když podle lidové představy ho nosili bernardýni v soudečku lidem zapadlým v lavině. Alkohol zdánlivě zahřeje, ale zároveň způsobí, že vám rozevřenými póry a cévami chlad snadněji pronikne do těla.


< zpět na přehled
NEXTLIFE Odběrová pracoviště
Zde naleznete přehled všech odběrových pracovišť zapojených do projektu Nextlife
PŘEHLED ODBĚROVÝCH PRACOVIŠŤ...
Odběr novinek
Pečujte aktivně o své zdraví a buďte stále v obraze. Nechte si zasílat aktuality a upozornění na nové zdravotní balíčky, články a novinky ze světa laboratorní péče nové generace.